«

»

jan 25 2008

T435 – prestavba Hektora

Na prvé stretnutie s leptanými časťami som si vybral model Hektora T435 od BTTB, ktorý som kúpil od kolegu modelára z Brna. Zvláštnosťou tohoto kúska bol fakt, že mal vpredu aj vzadu natlačené označenie lokomotívy hore nohami. Ja som sa rozhodol ho doplniť o doplnky z ponuky firmy Hekttor . Ďalej bude pridaný DCC dekodér a osvetlenie modelu. Uvažoval som aj o výmene motora, ale tú na teraz odložím a pokúsim sa použiť pôvodný pohon – pokiaľ to teda pôjde 🙂 Ako sa dielo podarilo môžete posúdiť ďalej.

 

 

 


Začiatok 19.10.2008
Pôvodný model mal už niečo najazdené a bol poškodený ako asi väčšina týchto strojov. Zlomené háčiky na držanie karosérie sa dali ľahko opraviť vyrobením nových a ich nalepením. Horšie to už je s chýbajúcim klaksónom. Ale ani to nieje také zlé. V ponuke JR line v BA som našiel túto časť ako náhradný diel, tak ho v najbližšej dobe, keď budem mať cestu do BA dokúpim. Rozobrať model nebolo zložité. Takto vyzeral asi po 2 minútach

a takto asi po 10 minútach

Na prestavbu použijem materiál od Hekttora

Ako prvé som obrúsil staré žalúzie a vybavenie strechy modelu. Použil som ručnú brúsku, v ktorej som mal uchytenú malú frézku. Výsledok dopadol asi takto

po zatmelením a zarovnaní

a navŕtaní dier 0,4mm na detaily (nemám zatiaľ hlavicu pre uchtytenie tak malých vrtákov, tak som vŕtal ručne a skončil s poriadne obdratým prstom 🙁 )

Detaily sa potom lepia sekundovým lepidlom veľmi jednoducho. Ja používam SuperBond Gel od Loctile za asi 35 Sk. Nezalepí síce za sekundu, ale asi za 5s, ale aspoň sa dá diel dobre napasovať a potom výborne drží. Tu sú už osadené diely na svojom mieste.


Keď som začal robiť podvozok a plech na podlahu, vznikol mi rovnaký problém ako u Dana z domáci modulovky . Pri osadení leptu je rám asi o 1mm dlhší na každej strane ako samotný plech. Pôvodná podlaha bola zapustená do rámu a tento kraj tam teraz zavadzia. Ja som sa rozhodol ho zbrúsiť a predné čelo naletovať priamo k podlahe.

K tomu bude potom treba skrátiť aj podvozky asi o 2mm ,aby nezapierali o prednú časť. Tu je vidieť v akom stave je model momentálne. Zatiaľ stále nedorazili objednané farby, tak čakám a trávim čas upratovaním v záhrade 🙂

Doplnené 13.1.2008
Keďže som ešte v tom čase nemal tmel, kúpil som v modelárstve základnú farbu Humbrol (teda aspoň podľa predavača to bola základovka – dnes už viem, že nie). Po odmastení benzínom som ho s ňou celý nastriekal. Po zaschnutí sa ukázali ešte voľajaké nerovnosti, tak som ho neskôr prestriekal Surfacerom, ktorý sa mi medzi tým podarilo zohnať.

A katastrofa bola na svete :-). Po zaschnutí sa na niektorých miestach na karosérii a aj na podvozku farba pod tmelom rozpustila a tmel sa stiahol a vytváral nepekné fľaky (nabudúce budem múdrej?í). V tom čase som rozmýšľal, že ho znova celý odfarbím a začnem nanovo.

Neskôr som si to rozmyslel, nakoľko sa mi to začalo páčiť ako poriadna hrdza. Aj tak som chcel robiť model ako riadne používaný a kúsky odlupujúcej sa farby budú vyzerať výborne. ďalej už pokračovalo striekanie vrchnými farbami. Najskôr žltou, potom vymaskovať Tamyou žlté pásy a nástrek červenou – višňovou a nakoniec strecha šedou. Zábradlia a doplnky dostali biely náter. Tu je model ešte pred popismi a nalepením tabuliek

a tu už aj s nimi


V poslednej časti sa bude patinovať. Nakoniec dostane osvetlenie LED diódami, nový motor Mashima so zotrvačníkom a samozrejme dekodér. To už bude ale nový článok :-).

Doplnené 25.1.2008
Posledné úpravy na modele mu mali dodať vzhľad dobre starého stroja, určeného v najbližšej dobe na generálnu opravu. Pokúšal som sa prvý krát patinovať model. Použil som olejové farby umbra pálená a siena prírodná, ktoré som naniesol na model spolu so sikativom a po miernom zaschnutí postupne vatičkou namočenou v sikatíve zotieral. Na záver som ešte doplnil na podvozky a niektoré časti karosérie pigmenty hrdze a prachu a celý model prelakoval matným lakom.


Do upravených podvozkov som osadil nové spriahla Tillig.


Keď bola povrchová úprava hotová pustil som sa do digitalizácie a remotorizácie modelu . Tu som sa dopustil najväčšej chyby. Tento krok budem nabudúce robiť úplne na začiatku stavby ešte pred dosadením drobných detailov a povrchovej úpravy. Počas nekonečného skúšania osadenia motoru, diód, dekodéru, káblov…. sa mi podarilo pár krát ohnúť zábradlie, poškriabať farbu, odlomiť detail…. Nuž, učím sa na vlastných chybách 🙂 a nabudúce budem šikovnejší. Ešte že som od začiatku z neho chcel mať starinu a nie novonalakovanú mašinu. Tu sa tieto nepodarky dali schovať pod špinu :-).
Na záver môžem len napísať, že model sa mi veľmi páči, hlavne osvetlenie diódami a už sa teším, kedy bude po koľajisku ťahať súpravy do koncovej stanice, prípadne tam vykonávať posun.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžte používať nasledujúce HTML tagy a vlastnosti: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>