Po úspešnom teste (aspoň podľa mňa) na stavebnici T211 som vytiahol z archívu lept motorovej lokomotívy T478.1 prezývanej Bardotka, alebo Zamračená. Ide o stavebnicu od Hekttora a veľmi sa teším na zostavenie mojej prvej lokomotívy ako sa hovorí od základu. Ako pojazd bude použitý upravený rám a nápravy zo štart verzie V100 od Tilliga a taktiež motor Mashima, ktorý tento model obsahuje.
Text z dátumu:
22.6.2008 – Začiatok
10.8.2008 – Rám a tmelenie
7.9.2008 – Striekanie
Začiatok 22.6.2008
Stavbu som začal zháňaním podkladov k stavbe na internete a tiež s foťákom v depe vo Vrútkach. Tam síce nebola práve verzia, ktorú idem stavať, ale veľa detailov ako je predné čelo, samotné kabíny a podvozky je rovnakých. Moja stavebnica je model Bardotky tretej série a konečná farbná uprava bude červená kapota a šedá strecha a podvozok. Stavebnica od Hekttora obsahuje návod na stavbu, planžetu s maskami podvozkov, planžetu so samotnou stavebnicou lokomotívy a popisy na malom aršíku.
Stavbu som začal s bočnicami a čelom lokomotívy.
Po ich zletovaní som pridal čelá a lokomotíva začala veľmi rýchlo naberať tie správne krivky. To bola jednoduchšia časť stavby. Komplikovanejšie malo byť vytvarovanie strechy do správneho tvaru. Podľa návodu som ju najskôr rozpálil nad plynovým šporákom, mosadz stratila svoju pružnosť a dala sa krásne tvarovať. Na rúle od vysávača (tiež podľa návodu 🙂 )som ohol základný tvar a následne v ohýbačke na lepty kraje strechy. Ďalej klieštikami a rúčkou od šróbováku som vytvoril prednú a zadnú časť.
Vytvarovanie bolo nakoniec jednoduchšie ako som si myslel. Potom ale nastal problém, ktorý som vôbec nečakal. Po popustení mosadze mi moja letovacia kvapalina F1 (určená pre elektrotechniku a doteraz bez problémov fungujúca) nepomohla a cín sa nechcel na streche ani len zachytiť, tieto ešte pekne rozlievať. Na pomoc musela prísť neutrálna kvapalina, čo je už žieravina a model sa musí po jej použití poriadne vyčistiť, aby sa za chvíľu nepodobal na poriadne hrdzavý originál :-). Nakoniec sa mi strechu podarilo priletovať a mohol som pokračovať doplnením detailov.
Masky podvozkov a skladajú zo štyroch častí, ktoré je potreba presne na seba uložiť a zletovať (prípadne zlepiť).
Je to jednoduché vďaka dierkam, ktoré majú. Navlečú sa na drôtik ako gorálky a po kraji zaletujú. Výsledok je perfektný a za pár minút.
Po zletovaní všetkých častí som model ešte raz vykúpal a vydrhol liehom a prestriekal s prípravkom Mr.Metal Primer od GSI. Na internete som asi po troch hodinách prezerania diskusií, fór a stránok predajcov preň našiel dve použitia (ako základ na kovové modely, alebo ako podklad pre farby s kovovým leskom), ale ani teraz som z toho neni múdrejší a čakám, či mi farba nezačne odpadávať :-(. Po ňom prišiel prvý nástrek Surfacerom 500, ktorý momentálne schne.
Ďalej budem pokračovať vytmelením pár miest a prípravou rámu podvozku. Ten musím o 1mm zbrúsiť s každej strany, tak hľadám niekoho, kto má k dispozícii frézu.
Rám a tmelenie 10.8.2008
Stavbu rámu som začal rozrezaním rámu V100 Start od Tilliga ma tri časti. Predný, zadný podvozok a časť s nádržou. Celý rám sa bude musieť predĺžiť tak, aby vzdialenosť osí podvozkov bola 75mm. Z častí rámu so ofrézoval všetko čo trčalo a nebudem potrebovať (vlastne aj niečo čo som neskôr zistil, že potrebujem).
Z podvozkov som opatrne odrezal masky, budú nahradené leptanými zo stavebnice.
Na predĺženie rámu a jeho spevnenie som použil dve tabuľky z umelej hmoty používanej v reklame. Veľmi dobre sa obrába a pri lepení sekundovým lepidlom drží ako betón. Tu je vidieť ako to bude asi vyzerať zatiaľ nasucho
a po zalepení. Na zlepenie som použil znovu sekundové lepidlo a Ceys – tekutý kov z Hornbachu za 250 Sk. Minul som ho asi 1/100 :-), takže ešte vydrží dlho Tiež výborná vecička. Je to živica s kúskami kovu a drží skoro na všetkom. Po vytvrdnutí je podobná kovu a dá sa opracovávať frézou a pilníkom.
Nádrž som vyplnil roztaveným klampiarskym cínom. Tvorí záťaž lokomotívy. Bude nízko nad koľajnicami a mašina tak bude mať pekne nízko ťažisko.
Keď som dokončieval brúsenie kasne (asi tretie, alebo štvrté – nabudúce budem musieť kvalitnejšie pracovať na začiatku s leptom) podarilo sa mi odtrhnúť časť opláštenia – teda ten tenký pásik. Musel som ho znovu zaletovať a zase tmeliť a brúsiť, tmeliť a brúsiť,….
No a takto vyzerá model momentálne po nastriekaní surfacerom. Nádrž na vzduch som tiež odlial z cínu a upevnená je v držiaku pod podvozkom. Po bokoch je ešte zvyškami leptu naznačené zavesenie.
Uloženie motora Mashima z V100. Použil som aj pôvodné sedlo pre jeho presné uloženie. Je rovnako ako vo V100 priamo nad nádržou. Na dováženie je pridané do voľného priestoru trochu olova.
A ešte pár záberov
Najbližšie sa bude pripravovať kinematika, striekanie kasne a osadenie motora.
Striekanie 7.9.2008
Po vytmelení prišiel na rad náter. Rám, masky podvozkov a strecha je nastriekaný Agamou C52, ostatné odtieňom C54 – červeň višňová. Popisy boli súčasťou stavebnice, no bohužiaľ nie sú moc čitateľné. Ak by som ju skladal znovu, asi by som si zaobstaral iné. Celok je prestriekaný polomatným lakom. Využil som možnosť nafotiť ju na moduloch KMŽ Hôrky počas akcie Hôrky 2008.